Uusi vahvistus InFLAMES-lippulaivaan: Timo Lappalaisesta lääketeollisuuden työelämäprofessori

Orionin entinen toimitusjohtaja, vuorineuvos Timo Lappalainen on nimitetty työelämäprofessoriksi InFLAMES-lippulaivaan. Lappalainen on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisen lippulaivan kolmas työelämäprofessori. Hänen alanaan on lääketeollisuus.

Timo Lappalainen on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri ja hän on toiminut lääketeollisuuden johtotehtävissä ja useiden yhtiöiden hallituksissa yli 30 vuoden ajan. Viimeiset 15 vuotta (2008-2022) Lappalainen toimi Orion Oyj:n toimitusjohtajana.

Timo Lappalainen on InFLAMES-lippulaivan kolmas työelämäprofessori Timo Veromaan ja Juha Laineen ohella. Veromaan alaa on lääkekehitys ja Laineen terveystaloustiede. Lappalaisen kausi kestää vuoteen 2028. Kuva: Sini Pennanen

Päivätyönsä ohessa Lappalainen on hoitanut useita luottamustehtäviä muun muassa Kemianteollisuuden, Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLAn hallitusten jäsenenä sekä Elinkeinoelämän Keskusliiton EK:n vaalivaliokunnan, hallituksen ja työvaliokunnan jäsenenä.

Tällä hetkellä Lappalainen on Suomen Messujen hallituksen puheenjohtaja sekä Kemiran hallituksen jäsen. Lappalainen on aktiivinen myös Sydäntutkimussäätiössä, jossa hän toimii hallituksen ja työvaliokunnan jäsenenä.

Asiantuntijuutta on jaettava

Timo Lappalaisen kausi InFLAMES-työelämäprofessorina Turun yliopiston lääketieellisessä tiedekunnassa alkoi vuoden 2024 alusta.

– On upeaa päästä tekemään töitä jatko-opiskelijoiden, tutkijoiden ja yliopistojen henkilökunnan kanssa. Näen yliopistoympäristön älyllisesti stimuloivana ja uskon, että 30 vuoden kokemukseni liiketoiminnasta elämäntieteiden parissa voi tarjota akatemialla näkökulmia, jotka koetaan mielenkiintoiseksi, Lappalainen sanoo.

Akatemian ja lääketeollisuuden yhteistyötä ei ole takavuosina katsottu pelkästään suopein silmin. Timo Lappalainen arvelee, että tämän historian painolastia ovat kantaneet niin teollisuus, tiedemaailma kuin viranomaisetkin. Aika on nyt kuitenkin toinen.

– Uskon elämäntieteissä ”kolmiodraamaan” eli siihen, että akatemian, teollisuuden ja viranomaisten kesken on vaihtuvuutta. Kun asiantuntijat toimivat eri tehtävissä ja tietoa jaetaan, siitä syntyy uutta.

Muualla maailmassa elämäntieteet tuottavat Suomea enemmän lääkekeksintöjä, alan yrityksiä ja ylipäätään taloudellista toimeliaisuutta yhteiskunnilleen. Timo Lappalaisen käsitys on, että muiden menestyksen takana ovat juuri muun muassa osaajat, jotka työskentelevät sekä akatemiassa että lääke- tai diagnostiikkayrityksissä.

Tutkijan vapaus tutkia on Timo Lappalaiselle itsestäänselvyys. Hän muistuttaa silti, että kun lupaava lääkekeksintö on syntynyt, sen matka kaupalliseksi tuotteeksi on pitkä ja kivinen. Katkeaako matka, riippuu ainakin kahdesta tekijästä: kestääkö lääkekandidaattia koskeva data teollisuuden happotestin ja ovatko sitä tehdyt tutkimukset toistettavissa. Toistettavuus on siis yksi teemoista, josta Lappalainen haluaa herättää keskustelua.

InFLAMES on ainutlaatuinen

InFLAMES-lippulaivaa Timo Lappalainen pitää ainutlaatuisena. Hän kiittää sen verkostorakennetta, joka kokoaa yhteen asiantuntijuudet. Lippulaiva tarjoaa ympäristön huippututkimukselle ja tukee perustutkimusta, joka on kaiken A&O.

– Toimivan rakenteen lisäksi näen, että lippulaivassa on jo nyt maailmanluokan tutkijoita ja sillä on nyt riittävästi pitkäjänteistä rahoitusta. Tutkijayhteisö on suuri siten, että se alkaa ruokkia itse itseään ja vetämään puoleensa yhä enemmän lahjakkuuksia meiltä ja muualta.

InFLAMESin tavoitetta tulla kansainväliseksi immunologian osaamiskeskukseksi Lappalainen pitää oikeana. Jos ja kun tavoitteena on kehittää immunologiseen tutkimukseen perustuvia läpimurtolääkkeitä ja diagnostisia menetelmiä, katseen tulee olla globaalissa markkinassa.

– Lääkealan innovaatioissa kilpailemme Yhdysvaltojen ja tuottavuudessa Aasian kanssa, Lappalainen summaa.

Timo Lappalainen pitää ensimmäisen, kaikille avoimen luentonsa torstaina, tammikuun 11. päivänä Medisiina D:n Lauren 2-salissa, Kiinamyllynkatu 10, alkaen kello 12:00. Tervetuloa mukaan!