Ritarikuntien kunniamerkit jaettiin, Juhani Knuutille Suomen Leijonan komentajamerkki

Tasavallan presidentin 1.12.2023 myöntämät kunniamerkit jaettiin Turun yliopiston henkilökunnalle 31.1.2024. Professori, InFLAMESin varajohtaja Juhani Knuuti sai korkea-arvoisen Suomen Leijonan komentajamerkin.

Juhani Knuuti kunniamerkkien jakotilaisuudessa 31.1. 2024.

Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikuntien kunniamerkkejä annetaan isänmaan palveluksessa ansioituneille kansalaisille. Turun yliopiston rehtori Jukka Kola jakoi kunniamerkit yliopistolla järjestetyssä tilaisuudessa.

Professori Juhani Knuuti sai Suomen Leijonan komentajamerkin (SL K). Knuuti kertoo olevansa ylpeä saamastaan korkea-arvoisesta kunniamerkistä.

– Aivan yhtä iloinen olen myös siitä, että työantajani osoittaa arvostusta niin paljon, että on tehnyt ehdotuksen kunniamerkin myöntämiseksi. Oletan, että ehdotuksessa ja myöntämisessä vaikuttamassa ovat sekä itse tieteellinen työni että toimintani tieteen yleistajuistamisessa.

Knuuti korostaa, että tiede on edelleen paras tapa tuottaa luotettavaa tietoa.

– Kuitenkin tiedettä tulee jatkuvasti puolustaa ja uskoakseni tehokkain tapa puolustaa on tuoda tieteellisiä periaatteita, menetelmiä ja tuloksia tiedoksi mahdollisimman laajasti. Tutkittuun tietoon perustuva toiminta on erityisen tärkeää terveyden osalta, sillä virheellinen tieto voi olla erityisen haitallista sekä potilaille että terveydenhuollolle, hän sanoo.

Samassa tilaisuudessa luovutetiin Suomen Leijonan ritarimerkki Anne Marjamäelle. Hän on liiketoiminnan kehittämispäällikkö Turun yliopiston innovaatiopalveluissa ja InFLAMES-lippulaivan johtoryhmän jäsen.