Juha Laine

Työelämäprofessori
InFLAMES-lippulaiva
Turun yliopisto
Olen terveystalous- ja yhteiskuntatieteilijä, jolla on yli 15 vuoden kokemus lääketeollisuuden alalta. Tällä hetkellä työskentelen Roche Suomen palveluksessa. Roche on sveitsiläinen kansainvälinen terveydenhuoltoalan yritys, joka kehittää uusia lääkkeitä ja diagnostiikkaa.

Minut nimitettiin vuonna 2021 osa-aikaiseksi Turun yliopiston lääketaloustieteen työelämäprofessoriksi. Lisäksi olen Itä-Suomen yliopiston ja Helsingin yliopiston dosentti.

Asiantuntijuuteni liittyy havainnoiviin tutkimuksiin, vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden mittaamiseen, terveystaloustieteeseen, kustannusvaikuttavuuden mallintamiseen, lääkkeiden hinta- ja korvattavuussääntelyyn, lääkkeiden markkinoille tuloon, , terveydenhuollon menetelmien arviointiin (HTA), lääkepolitiikkaan, arvoperusteiseen terveydenhuoltoon, arvon osoittamiseen, suorituskyvyn mittaamiseen, riskinjaosta sopimiseen edunvalvontaan ja tieteelliseen kommunikaatioon.

Vuosien varrella olen työskennellyt monien terapia-alueiden parissa. Esimerkkeinä voidaan mainita rokotteet, tulehdustaudit, tupakoinnin lopettaminen, verenvuototauti, syövät, harvinaiset sairaudet, sydän- ja verisuonitaudit sekä keuhkosairaudet.

Olen julkaissut yli 100 tieteellistä artikkelia, posteria, keskustelupaperia, kirjoitusta ja blogia. Opetan ja luennoin myös säännöllisesti. Olen ollut jäsenenä useissa kotimaisissa ja eurooppalaisissa työryhmissä.
WebEmail