Timo Veromaa

Työelämäprofessori
InFLAMES-lippulaiva
Turun yliopisto
Olen biolääketieteen hallitusammattilainen, jolla on alalta yli 25 vuotta kokemusta niin markkina-arvoltaan pienistä kuin suuristakin yhtiöistä USA:ssa ja Euroopassa. Olen iloinen nimityksestäni lääkekehityksen työelämäprofessoriksi (osa-aikaiseksi, neljän vuoden ajaksi) entiseen opinahjooni, Turun yliopistoon.

Uusien lääkkeiden kehittäminen on intohimoni. Toivon voivani auttaa yliopistotutkijoita rakentamaan ja kehittämään liike-elämän taitoja sekä voivani edistää yritysten ja yliopiston välisiä innovaatiokumppanuuksia. Juuri nyt olen erityisen innoissani merkittävästä mahdollisuudesta uraauurtavaan lääketieteellisiin innovaatioihin, joissa yhdistyvät terveystietokantojen tieto sekä biopankki- ja genomitieto. Biopankkien Osuuskunta Suomi – FINBB on yritys, jonka kautta pääsee yhden luukun periaatteella valtakunnalliseen biopankkitietoon sekä sähköisiin terveystietoihin, ja toimin t sen ensimmäisenä puheenjohtajana 2017-2022

Olen hallituksen puheenjohtajana Herantis Pharma Oyj:ssä, joka on julkinen, innovatiivinen kliinisen vaiheen lääkekehitysyhtiö, joka kehittää geeniterapiaa ja biologisia lääkkeitä. Bioalan toimialayhteisö Suomen Bioteollisuus ry:ssä olin yhdeksän vuotta hallituksen puheenjohtajana. Kaksi vuotta toimin hallituksen puheenjohtajana ja toimitusjohtajana Domainex Ltd:ssä, joka on nopeasti kasvava yksityinen lääkekeksintöpalveluita tarjoava yhtiö Cambridgessa, Isossa-Britanniassa. Biotie Therapies Oyj:n toimitusjohtajana muutin upean tiimin avulla strategisilla yritysjärjestelyillä tämän alun perin Nasdaq Helsingissä (BTH1V) listatun lääkealan konsernin NASDAQ US:iin (BITI) listatuksi yhtiöksi, jonka yksi tuote oli tuotu markkinoille (Selincro®, EU:ssa hyväksytty alkoholiriippuvuuden hoitoon tarkoitettu nalmefeeni) ja jonka rappeuttavien hermosairauksien hoitoon liittyvä kliininen kehitystyö oli kliinisen tutkimuksen vaiheissa 2 ja 3. Yhtiön USA:n pääkonttori oli South San Franciscossa, Kaliforniassa. Vuonna 2016 neuvottelin Biotien osakkaille irtautumisen yhtiöstä 363 miljoonan dollarin käteisostotarjouksella, joka tuli Acordalta Therapeutics -yhtiöltä.

Olen kerännyt yli 200 miljoonaa euroa omaa pääomaa ja tuotekehitysrahoitusta sekä luonut ja johtanut globaaleja kumppanuuksia muun muassa Rochen, Pfizerin, Lundbeckin ja UCB Pharman kanssa.
WebEmail