Etenevän MS-taudin tutkimus sai kannustuspalkinnon | Turun yliopisto

Etenevän MS-taudin tutkimus sai kannustuspalkinnon

Kansainvälinen International Progressive MS Alliance on myöntänyt Turun yliopiston MS-tutkimukselle kannustuspalkinnon. Palkinto on suuruudeltaan 75 000 euroa ja se myönnettiin InFLAMES-tutkija, professori Laura Airaksen tutkimusryhmälle. Ryhmä selvittää etenevän MS-taudin syntysyitä ja sen tavoitteena on kehittää sairauteen lääkehoitoja.

Etenevään MS-tautiin ei ole olemassa tehokkaita taudinkulkuun vaikuttavia lääkkeitä, kun taas aaltomaista MS-tautia voidaan jo nykyään hoitaa erittäin tehokkaasti. Kansainvälinen MS-tutkimus on siksi siirtynyt vahvasti etenevän MS-taudin tutkimuksen suuntaan.

International Progressive MS Alliance on maailmanlaajuinen, eri MS-toimijoita yhteen kokoava liittymä, joka on keskittynyt tukemaan etenevän MS-taudin tutkimusta. Sen kannustuspalkinnot myönnettiin 19 tutkimusryhmälle ympäri maailmaa. Useat palkituista projekteista tähtäävät niin sanotun piilevän aivotulehduksen rauhoittamiseen. Tämä on myös Airaksen vetämän tutkimuksen kohteena. Nyt palkittuun projektiin osallistuu MS-tutkijoita Suomen ohessa Sveitsistä, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista.

Nuorten aikuisten aivosairaus

MS-tauti on yleisin nuorten aikuisten liikunta- ja toimintakykyyn vaikuttava keskushermoston sairaus. Taudin tyypilliseen kulkuun kuuluvat aaltoina tulevat pahenemisvaiheet, joiden välissä sairaus voi olla pitkäänkin oireeton. Kun sairausvuosia kertyy, tauti voi muuttua eteneväksi, mikä merkitsee potilaalle hidasta ja tasaista toimintakyvyn hiipumista.

Airaksen ryhmä selvittää, mitä aivoissa tapahtuu MS:n etenemisvaiheessa ja mikä osuus mikroglia-soluilla on aivojen hermovaurioissa. Mikroglia-solut ovat osa aivojen puolustusjärjestelmää, mutta ne muuttuvat aivoille vahingolliseksi toimiessaan liian aktiivisesti.  Miksi mikroglia aktivoituu MS-taudissa, sitä ei tiedetä vielä. Airaksen ryhmän tutkimusoletus on, että hillitsemällä mikroglian toimintaa voidaan hidastaa aivojen hermosolutuhoa ja siten jarruttaa taudin kulkua. Tutkijoiden tavoitteena on myös kehittää verikoe, jonka avulla voitaisiin seurata MS-taudin etenemistä.

InFLAMES on Turun yliopiston ja Åbo Akademin lippulaivahanke. Se tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. Lippulaiva edistää myös diagnostiikkaa, jolla potilaille voitaisiin räätälöidä sopivat täsmähoidot.

>> Uutinen International Progressive MS Alliancen sivulla